Τι είναι το γλαύκωμα

Με τον όρο «Γλαύκωµα» αναφερόμαστε σε μια εξελισσόμενη κατάσταση που κατατάσσεται στις οπτικές νευροπάθειες. Πρόκειται δηλαδή για μια προοδευτική καταστροφή του οπτικού νεύρου και των νευρικών ινών. Οι αιτίες του γλαυκώματος δεν είναι απολύτως γνωστές. Αυτό που γνωρίζουμε σήμερα είναι ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, το οπτικό νεύρο καταστρέφεται από την υψηλή πίεση του οφθαλμού (ενδοφθάλμια πίεση).

Η αύξηση της ενδοφθάλμιας πίεσης -τις περισσότερες φορές- οφείλεται στην παρεμπόδιση της αποχέτευσης του υγρού που παράγεται στο εσωτερικό του ματιού μας, του υδατοειδούς υγρού. Καθώς λοιπόν αυτό δεν μπορεί να παροχετευτεί εγκλωβίζεται μέσα στον οφθαλμό με αποτέλεσμα να αυξάνεται παθολογικά η πίεση στο εσωτερικό του ματιού μας.

Τα συμπτώματα του γλαυκώματος

Το γλαύκωμα είναι μια πάθηση που οδηγεί στην απώλεια της όρασης σταδιακά αλλά κυρίως απροειδοποίητα. Στα πρώιμα στάδια της νόσου είναι δυνατόν να μην υπάρχουν συμπτώματα και οι γλαυκωματικοί ασθενείς μπορεί να μην γνωρίζουν ότι νοσούν. Έτσι ή νόσος εξελίσσεται καταστρέφοντας όλο και περισσότερα και μεγαλύτερα τμήματα του οπτικού μας πεδίου.

Η απώλεια της όρασης ξεκινά με την περιφερική ή πλευρική όραση. Σε τελικά στάδια παραμένει μόνο μια μικρή περιοχή κεντρικά όπως θα βλέπαμε μέσα από μια κλειδαρότρυπα. Το γλαύκωμα μπορεί να οδηγήσει σε τύφλωση εάν δεν αντιμετωπισθεί θεραπευτικά.

Ποιοι κινδυνεύουν από το γλαύκωμα

Όλοι μας μπορεί να παρουσιάσουμε γλαύκωμα σε κάποια στιγμή της ζωής μας. Η συχνότητά του αυξάνεται όσο αυξάνεται και η ηλικία. Για αυτό όλοι οι άνθρωποι άνω των σαράντα ετών και ιδιαίτερα όσοι έχουν οικογενειακό ιστορικό γλαυκώματος, πρέπει να εξετάζονται τουλάχιστον ετησίως.

Σε ακόμα υψηλότερο κίνδυνο για εμφάνιση γλαυκώματος βρίσκονται:

Όσοι είναι άνω των 60 ετών,

Στενοί συγγενείς ανθρώπων που έχουν εμφανίσει γλαύκωμα,

Όσοι χρησιμοποιούν κολλύρια με κορτιζόνη

Όσοι είχαν κάποιο οφθαλμικό τραυματισμό

Πως γίνεται η διάγνωση του γλαυκώματος

Η διάγνωση γίνεται με την κλινική εξέταση του ασθενούς σε συνδυασμό με πιο εξειδικευμένες οφθαλμολογικές εξετάσεις, όπως:

1. Τονομέτρηση (μέτρηση της πίεσης του οφθαλμού)

2. Βυθοσκόπηση για την εκτίμηση του οπτικού νεύρου

3. Γωνιοσκοπία για την εκτίμηση της κατάστασης των δομών παροχέτευσης του υδατοειδούς υγρού

4. Ψηφιακή απεικόνιση οπτικού νεύρου με OCT

5. Έλεγχος των οπτικών πεδίων

6. Παχυμετρία (μέτρηση πάχους κερατοειδούς)

Γιατί είναι σημαντική η πρώιμη διάγνωση του γλαυκώματος

Η διάγνωση είναι το πρώτο βήμα για την διατήρηση της όρασης. Δυστυχώς η όραση που έχει χαθεί δεν μπορεί να επανέλθει. Όμως με τη βοήθεια φαρμακευτικής αγωγής ή/και χειρουργικής επέμβασης, είναι δυνατόν να σταματήσει η περαιτέρω εξέλιξη της νόσου και κατ΄επέκτασιν η απώλεια της όρασης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το γλαύκωμα είναι μια χρόνια πάθηση και πρέπει να παρακολουθείται εφ’ όρου ζωής.

Θεραπευτική Αντιμετώπιση Γλαυκώματος

Φαρμακευτική αγωγή με κολλύρια

Αποτελεί την αρχική αλλά και πιο συχνά εφαρμοζόμενη θεραπεία. Οι σύγχρονες φαρμακευτικές θεραπείες προσφέρουν πολλές εναλλακτικές λύσεις μεγιστοποιώντας την αποτελεσματικότητα και μειώνοντας τις ανεπιθύμητες ενέργειες. Άλλα φάρμακα στοχεύουν στη μείωση της παραγωγής του υδατοειδούς υγρού και άλλα στην αύξηση της αποχέτευσης.

Θεραπεία με Laser

Με αυτή τη θεραπεία στοχεύουμε και πάλι στη μείωση της ενδοφθάλμιας πίεσης δημιουργώντας με το laserμικροσκοπικές διόδους διαφυγής του υδατοειδούς υγρού (τραμπεκουλοπλαστική με argon ή diodelaser και ιριδοτομή με Nd:YAG laser).

Χειρουργική θεραπεία γλαυκώματος

Όταν η συντηρητική θεραπεία αδυνατεί να ελέγξει το γλαύκωμα καταφεύγουμε συνήθως στη χειρουργική θεραπεία. Υπάρχουν αρκετές χειρουργικές τεχνικές ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε ασθενούς. Όλες όμως στοχεύουν στη αύξηση της αποχέτευσης του υδατοειδούς υγρού ώστε να μειωθεί η ενδοφαθάλμια πίεση